Geschiedenis

afb 1

Iedere club of vereniging heeft een stuk historie. Ook OTC De Ewijkse Brug heeft een ontstaansgeschiedenis. Gerrit Baars, oud-bestuurslid, vertelt een stuk van die  geschiedenis.

"Rond 1991 besloten enkele trekker- en stationaire motoren-liefhebbers eens een ritje te maken door de Betuwe. Dit gebeurde vanuit Herveld. Dit was zo'n succes, dat er al spoedig nieuwe deelnemers bij kwamen, waaronder ook liefhebbers uit het Land van Maas en Waal. Toen is besloten om er een officiële vereniging van te maken met statuten, door zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De club is nu uitgegroeid tot ruim 220 actieve leden. Hopelijk zet deze lijn zich nog tal van jaren voort."

 

"Vanaf het begin is er een grote mate van zelfwerkzaamheid en zodoende is de vereniging niet afhankelijk van sponsoren of subsidies. Voor de naam Oude Trekkerclub "Ewijkse Brug" is gekozen om de naam zo neutraal mogelijk te houden, zodat deze door het Land van Maas en Waal en de Betuwe gebruikt kon worden. Die Ewijkse Brug, op de A50, was en is de verbinding tussen beide streken."

 

"Na enkele jaren begon het te kriebelen en wilden we onze hobby (verzamelingen) ook eens laten zien aan een ieder die daar belangstelling voor had. Zo werden de eerste Historische Dagen gehouden: de eerste twee keren was dat nog 1 dag! Maar gezien het vele werk en de grote belangstelling werd dit al gauw twee dagen. Elke twee jaren wordt er een Historisch Weekend georganiseerd. Het zal in mei 2012 voor de tiende keer plaatsvinden!"

 

Sinds maart 1997 bestaat het clubblad welke vier keer per jaar verschijnt. In 1996 was er al een keer een soort nieuwsbrief uitgebracht, vandaar dat het eerste echte boekje direct jaargang 2 had. Hieronder kunt u twee fragmenten lezen uit enkele van de allereerste boekjes!

 

De afgelopen jaren is er veel veranderd. In de tijd dat we ons eerste rondje reden was het eigenlijk al uitzonderlijk als de trekpin was voorzien van een splitpen en als er driehoekjes op de aanhanger aanwezig waren. Nu zijn we aangekomen in het tijdperk van de afgeknotte driehoek, kenteken op de trekker, de nodige vergunningen en wettelijke verplichtingen, zoals verkeersbrigadiers bij een rondrit. En...heel modern: we hebben nu ook een website!"

Terugblik op de "snert-rit"gehouden op 10 november 1996 (maart 1997)

afb 2Enthousiast reden we met een aantal oldtimers vanaf de Merkenhorst te Herveld naar het geplande vertrekpunt, de fam. Rutjes in Winssen. Daar zouden de deelnemers uit Maas en Waal zich ook melden.De verhouding van tractoren was wel wat scheef, want uit de Betuwe waren tweemaal zoveel leden komen opdagen als uit Maas en Waal. De oorzaak zal toch wel het slechte weer zijn geweest, maar de "harde kern"was aanwezig.Na koffie met brood en krentebollen begon de rondrit.

 

Vanaf Winssen gingen we naar Bergharen - rond de molen - en vandaar naar de groene Heuvels. Daar was een tussenstop voor een versnapering. Het bestuur had voor brood en eieren gezorgd. Het bakken van eieren op de braadslee was een gok, want er regende meer water op dan olie. Dus als je geluk had werd je ei gebakken en anders was ie gekookt. ...........

 

 

 

Bezoek aan een hobbyist  (december 1997)

afb 3

We waren te gast bij Herman Florissen in Bemmel. In de schuur waar we binnen komen, ligt een Deutz F3M 417 uit 1950, die Herman nu aan het opknappen is. Kwalitatief is hij goed, maar er zit een gebroken krukas in. Herman heeft echter al een goed blok dat hij kan monteren.

 

Daarnaast staat een Deutz F2M 417, ook uit 1950, te glimmen. Het is voorwaar een plaatje! Strak gespoten en mooi op de banden. Die kan zo weer de showroom in. Herman is trots op zijn trekker, waar hij ruim een jaar aan gewerkt heeft. "Deutz traktoren," vertelt hij, "komen uit de oudste motorenfabriek van de wereld. En de F2M 416 en F3M 417 waren de laatste trekkers van Deutz met een watergekoelde motor. Deze trekkers werden door hun gewicht veelal voor dorswerkzaamheden ingezet. ........."